Наистина ли колагенът е извор на младостта или просто измама?

От векове китайските жени разглеждат колагена (протеин, който свързва тъканите при рибите и животните) като извор на младостта, като редовно консумират храни като свински крака, перки на акули и магарешка кожа с надеждата да изгладят изсъхналата кожа и да запазят стареещите стави .

В Съединените щати, колагенът става най-популярен през 80-те години като скъп инжекционен пълнител за плътни устни и изглаждане на бръчки.

Но през последните години, тъй като компаниите измислят по-приканващи начини да го приемате (включително плодови дъвки, кремове с аромат на ванилия, пакетчета за еднократен прием и лесни за поглъщане капсули), ядливият колаген започва да добива популярност и у нас.

Удостоверенията в Instagram от известни личности като Kourtney Kardashian (която започва деня си с гореща напитка съдържаща колаген) не са навредили никому. И благодарение на малко, но нарастващо доказателство, което предполага, че може да подобри кожата, да облекчи симптомите на артрит, да насърчи заздравяването на рани и да забави загубата на мускули, бившите скептици в областта на медицината също започват да се замислят

През 2020 г. само в Съединените щати се очаква потребителите да изразходват 293 милиона долара за добавки с колаген, което е в сравнение с едва 50 милиона долара през 2014 г., според проучвателната компания Nutrition Business Journal. В световен мащаб пазарът се очаква да достигне 6,5 милиарда долара до 2025 г.

Но въпреки популярността си, остават въпросите колко добре работи и до колко е безопасен.

„Скелето“ на тялото

Това е лепилото, което държи свързани структурите на тялото.

Колагенът съставлява около 75% от сухото тегло на кожата ви, като осигурява обем, който поддържа кожата и я кара да изглежда плътна . Освен това е богат на аминокиселини пролин и глицин, които са ви необходими за поддържане и поправяне на сухожилията, костите и ставите.

Докато остаряваме, го разграждаме по-бързо, отколкото можем да го заменим.
Започваме да губим около 1% от колагена си годишно в средата на 20-те си години и губим около 30% през първите 5 години на менопаузата.

Инжектирането на колаген не е в полза при много медицински практики за грижа за кожата, тъй като не трае толкова дълго, колкото другите филъри и има тенденция да предизвиква алергични реакции. А когато се постави върху кожата, не се абсорбира добре.

Само през последните няколко години има някои впечатляващи проучвания, които показват, че приемът на прием на колаген наистина може да повлияе на външния вид на кожата.


Едно проучване от 2014 г. на 69 жени на възраст от 35 до 55 години установи, че тези, които приемат 2,5 или 5 грама колаген дневно в продължение на 8 седмици, показват значително подобрение на еластичността на кожата, в сравнение с тези, които не са приемали.

Друго проучване констатира, че жените, които приемат по 1 грам добавка от пилешки колаген в продължение на 12 седмици, имат 76% по-малко сухота, 12% по-малко видими бръчки, по-добър кръвен поток в кожата и 6% по-високо съдържание на колаген.

Преглед през 2019 г. на осем изследвания, включващи 805 пациенти, стигна до заключението, че „предварителните резултати са обещаващи за краткосрочната и дългосрочна употреба на орални добавки за колаген за заздравяване на рани и стареене на кожата“.

Като източник на протеини, колагенът е отличен, съдържащ повече протеини на калории, отколкото други източници, като същевременно съдържа по-малко натрий и захар. Съществуват данни, които предполагат, че може да подобри интригуващия състав на тялото, здравето на ставите и оздравяването им.

Едно неотдавнашно проучване на 53 възрастни мъже със саркопения-загуба на мускулна маса, причинена от стареене, установи, че тези, които приемат 15 грама колаген дневно, в допълнение към повдигане на тежести три пъти седмично в продължение на 3 месеца, натрупват значително повече мускули и губят повече мазнини отколкото тези, които само вдигали тежести.

Показано е също, че колагенът действа като мощен лечител на рани, способен да спре кървенето, да набира имунни и кожни клетки и да стимулира образуването на нови кръвоносни съдове.

Докато изследванията са противоречиви, няколко проучвания показват също, че добавките с колаген помагат при артритна болка и свързана със спорта болка в ставите. Ако тази полза се прояви в голямо, дългосрочно клинично изпитване, това може да бъде голямо откритие.

Не всички са убедени

След всичко казано, някои здравни специалисти остават скептични. Дерматологът на базата на Аугуста Лорън Екерт Плоч казва, че стомашните киселини разграждат протеините на колагена, които изяждате, преди да стигнат до кожата непокътнати, така че не е убедена, че изобщо помага.

Междувременно дерматолозите и потребителските групи също изразиха опасения, че тези копита, кожи, кости и нервни тъкани (от които се добива колаген) – особено ако идват от крави – биха могли да носят заболявания като спонгиформна енцефалопатия по говедата (СЕГ) или болест на лудата крава.

Можем да заключим, че данните относно суплементирането с колаген за момента са твърде противоречиви а ползите : недоказани.
Ако изберете добавки с колаген, уверете се в произхода и качеството им.

Източници:

Skin Pharmacology and Physiology: “Oral supplementation of specific collagen peptides has beneficial effects on human skin physiology: a double-blind, placebo-controlled study.”

Clinical Interventions in Aging: “Ingestion of BioCell Collagen, a novel hydrolyzed chicken sternal cartilage extract; enhanced blood microcirculation and reduced facial aging signs.”

British Journal of Nutrition: “Collagen peptide supplementation in combination with resistance training improves body composition and increases muscle strength in elderly sarcopenic men: a randomised controlled trial.”

Advances in Skin and Would Care.

Complementary Therapies in Medicine: “Effect of collagen hydrolysate in articular pain: a 6-month randomized, double-blind, placebo controlled study.”

Osteoarthritis and Cartilage: “Symptomatic and chondroprotective treatment with collagen derivatives in osteoarthritis: a systematic review.”

ConsumerLab: “ConsumerLab Tests Reveal Best Collage Supplements for Wrinkles and Joints.”

Federal Register: “Use of Materials Derived From Cattle in Human Food and Cosmetics.”

Journal of Drugs in Dermatology: “A Head-to-Head Comparison of Topical Collagen Powder to Primary Closure for Acute Full-Thickness Punch Biopsy-Induced Human Wounds: An Internally Controlled Pilot Study.”

Journal of Drugs in Dermatology: “Oral Collagen Supplementation: A Systemic Review of Dermatological Applications.”

Grand View Research: “Collagen Market Size Worth $6.63 Billion By 2025.”

Facial Plastic Surgery: “The history of injectable facial fillers.”

Присъединете се към 331 други абонати

Споделете!

Коментари

^
shares